Przydatne właściwości pestek z dyni

Ojczyzna dyni i główne dania z niej to Ameryka Łacińska. W tym kraju nasiona dyni przez długi czas były używane wyłącznie do przygotowania różnych leków, które mają działanie wzmacniające na organizm. Obecnie dynia jest uprawiana wszędzie w prawie wszystkich krajach świata.

Przygotowanie i zastosowanie pestki dyni

Aby uzyskać wysokiej, jakości smaczne pestki z dyni, należy je usunąć, wypłukać z pozostałości wewnętrznych błon i wysuszyć w suchym, ciepłym pomieszczeniu lub na słońcu. Ziarna prażonych pestek dyni smakują jak prażone orzeszki ziemne, są stosowane, jako dodatek do ciasta drożdżowego do wypieku chleba. Dodaje się je również do sałatek ze świeżych warzyw i owoców, potraw z różnych rodzajów mięsa. W sklepach dostępne są wyselekcjonowane pestki z dyni gotowe do spożycia w stanie surowym lub zastosowania w potrawach.

Przydatne właściwości pestek z dyni

Pestki z dyni mają bogaty skład witamin i składników mineralnych. Należą do nich: witaminy z grupy B, A, C, K, D, E, minerały: wapń, selen, potas, żelazo, cynk, magnez, miedź, mangan, fosfor, aminokwasy i tłuszczowe kwasy roślinne.

Przydatne lecznicze właściwości pestek z dyni

Pestki z dyni są spożywane przez wielu ludzi, wegetarianizm wprost opiera się na spożywaniu takiego pożywienia, jako substytutu tłuszczów zwierzęcych. Nasiona dyni to 32-52% oleju z pestek dyni, który zawiera dużą ilość cynku niezbędnego dla zdrowia i urody skóry, paznokci i włosów, a także utrzymanie odporności, szczególnie jesienią i wiosną.

Cynk skutecznie wpływa również na pracę układu rozrodczego mężczyzn i kobiet, normalizuje wytwarzanie hormonów płciowych, jest środkiem profilaktycznym dla prostaty i raka szyjki macicy. Połączenie fosforu i cynku zwiększa ruchliwość plemników i jakość jaj. Ze strony układu sercowo-naczyniowego pestki dyni mają korzystny wpływ na skład krwi, czystość naczyń krwionośnych z tłuszczowych blaszek i ich elastyczność, na mięsień sercowy i poziom cholesterolu.

Ponadto prażone pestki z dyni normalizują ciśnienie krwi i obniżają poziom cukru. Substancje w nich zawarte pozytywnie wpływają na stabilność układu nerwowego, poprawiają pamięć i szybkość zapamiętywania informacji. Ponadto nasiona mają pozytywny wpływ na przewód żołądkowo-jelitowy. Są stosowane w celu łagodzenia nudności podczas choroby morskiej, z chorobą lokomocyjną w samochodzie i dla kobiet w ciąży.

W przewlekłych zaparciach zaleca się systematyczne stosowanie pestek. Codzienne stosowanie garści surowych pestek z dyni chroni organizm przed szkodliwymi pasożytami, a także pomaga pozbyć się ich. Główna substancja w nich zawarta negatywnie wpływa na aktywność życiową pasożytów, ma działanie paraliżujące na układ nerwowy robaków, powodując ich śmierć. Ten produkt jest nietoksyczny, nie podrażnia błony śluzowej, nie ma przeciwwskazań i ograniczeń wiekowych.

Aby pozbyć się robaków należy rano przez 3-5 dni spożywać na pusty żołądek, około 100 g nasion z wodą. Jako lek na oparzenia, objawy skórnego zapalenia skóry i rany w tradycyjnej medycynie stosuje się kleik ze świeżo oczyszczonych nasion dyni.

Co kryją w sobie pestki dyni?

Dynia to jedno z tych warzyw, które hodujemy nie tylko dla pysznego miąższu, ale również pestek. I nie ma w tym nic dziwnego, bo pestki tej rośliny mogą zastąpić wiele suplementów, a dodatkowo są bardzo smaczne i mogą być znakomitym dodatkiem do wielu potraw. Szczególnie powinni postawić na nie panowie, bo są prawdziwym nośnikiem męskiej siły.

Panowie – pestki dyni podano

Dynia została przywieziona z Ameryki. Rdzenni mieszkańcy tego kontynentu uważali, że jedzenie pestek dyni sprzyja płodności. Wszystko się zgadza, bo pestki to bogate źródło cynku, a to pierwiastek, który służy mężczyznom. Jestem bowiem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu rozrodczego. Poprawia płodność, jest niezbędny do utrzymania właściwej aktywności seksualnej i wreszcie może zapobiegać i leczyć przerost gruczołu krokowego.

Ale nie tylko panowie docenią zawartość cynku w pestkach dyni. Bowiem każdy kto dba o piękną skórę, włosy i paznokcie powinien dbać o właściwy poziom tego pierwiastka w organizmie.

Na dobry nastrój

Jedzenie pestek dyni zalecane jest osobom cierpiącym na obniżony nastrój i depresję. A to przez zawartość magnezu, który świetnie wpływa na układ nerwowy. Ten pierwiastek również zalecany jest przy bólach migrenowych, skurczach, drżeniach mięśni.

Dodatkowo zawarty w pestkach dyni potas wspomaga działanie wspomnianego już układu nerwowego oraz mięśniowego. Zresztą na tym nie koniec. Ponieważ kolejnym ważnym pierwiastkiem, który występuje w tych pestkach jest fosfor. Ten z kolei ma dobroczynny wpływ na kondycję zębów oraz kości. Co szczególnie powinny docenić panie w dojrzałym wieku, którym grozi osteoporoza.

Witaminy dla każdego

W pestkach dyni znajdziemy następujące witaminy:

  • witamina E – tzw. witamina młodości, zwalcza wolne rodniki i pozwala opóźnić efekty starzenia
  • witamina B1 – wzmacnia układ nerwowy, krążenia oraz pokarmowy
  • witamina B2 -odgrywa ważną rolę w procesach przemiany materii i jest niezbędna do tworzenia czerwonych płytek krwi, produkcji antyciał przez układ odpornościowy i procesów wzrostu
  • witamina B6 – odpowiada za prawidłową pracę układu nerwowego, pracę serca oraz, między innymi, za utrzymywanie prawidłowego ciśnienia krwi
  • witamina A – jest niezbędna w procesie widzenia, wzmacnia układ odpornościowy, może zapobiegać rozwojowi nowotworów i poprawia wygląd skóry
  • witamina C – ważna dla funkcjonowania całego organizmu, szczególnie układu odpornościowego
  • witamina D – sprawia, że kości są mocne, a zęby zdrowe.

Pestki dyni to prawdziwa bomba witaminowa.

Na pasożyty

Zawarta w pestkach dyni kukurbitacyna pomaga zwalczyć pasożyty takie jak: owsiki, tasiemiec oraz glista ludzka. Pomaga to odrobaczyć zarówno dorosłych jak i dzieci. W tym celu są najlepsze świeże pestki dyni, mocno rozdrobnione. Oprócz tego substancja ta ma właściwości antygrzybicze, antybakteryjne oraz antynowotworowe.

Pestki dyni warto zawsze mieć w domu, a nawet w niewielkie opakowanie nosić w torebce lub trzymać w szufladzie biurka. To zdrowa przekąska, która pozytywnie wpływa na zdrowie, a przy tym smaczna.

Dlaczego pestki dyni są tak zdrowe?

Właściwości zdrowotne pestek dyni

Pestki dyni są bardzo dobrym dodatkiem praktycznie do wszystkiego, jak też zdrową przekąską. W okresie jesiennym warto kupować całą dynię, aby mieć naturalne pestki, gotowe do wysuszenia. Są one źródłem wielu cennych witamin, minerałów i mogą stanowić ciekawą alternatywę dla paluszków, chipsów czy słonecznika. Pestki można wysuszyć na słońcu lub też w piekarniku, a obrane dodać do wypieków. W pozostałych porach roku pestki dyni dostępne są w sprzedaży, w sklepach z produktami owocowymi, warzywnymi, ze zdrową żywnością i przekąskami. Średnio 100 gramów pestek dyni kosztuje 3 złote, a na wagę jeszcze bardziej się opłaca je kupować. Zazwyczaj są już obrane, dlatego można od razu dodawać je do zup, musli, płatków śniadaniowych, mleka, potraw pieczonych, deserów a także posypać na kanapki. Pestki dyni są bardzo sycące, dlatego zimą doskonale zapełniają głód, dzięki czemu człowiek nie podjada między posiłkami i nie ma tak ogromnej ochoty na słodycze. Tak samo, jak występują różne odmiany dyni, tak i w smaku, są one różne. Stąd też pestki także mogą być bardziej słodkawe lub bardziej gorzkawe, dlatego podczas zakupów warto ocenić, do czego będą potrzebne. Kupując jako przekąskę, lepiej wybrać z dyni słodkiej, ponieważ w smaku także można wyczuć ten aromat.

Pestki dyni bogactwem dań

Pestki dyni są bardzo polecane przez osoby dbające o dietę. Można z nich zrobić bardzo wiele ciekawych mini potraw, dodatków do dań głównych, czy też śniadaniowych. Na pewno pestki dyni będą bardzo smaczne jako pasta do chleba, tym bardziej, że może być to zdrowa odmiana tradycyjnych hummusów. Zmielone pestki dyni wystarczy zmieszać z odrobiną wody lub oleju i blendować do uzyskania jednolitej masy. Całe pestki natomiast są dodawane do potraw z kaszy jęczmiennej, gryczanej, jaglanej, ryżu, makaronu, ponieważ doskonale do siebie pasują. Warzywne dania wegetariańskie również powinny być urozmaicone pestkami dyni, czy to gotowane czy pieczone, aby polepszyć smak i  wzmocnić zawartość mikroelementów w diecie. Jest ogromna baza przepisów na potrawy z pestkami dyni, w różnorodnej postaci, dlatego warto się nimi posiłkować. Okazuje się, że można z nich zrobić także koktajle, zupy, placki warzywne, a nawet ciasta. Jeśli w smaku są zbyt mdłe, wówczas warto dodać do nich bakalie, a nawet kawałki świeżej dyni, która jest słodka. Jako, że nie są drogim produktem, można ich użytkować w kuchni przez cały rok, nawet latem, dodając do chłodnych koktajli. Pestki dyni są także doskonałym dodatkiem wypieków chleba, bułek, chałek, czy innych wypieków zbożowych. Nawet domowy makaron z pestkami dyni będzie o wiele smaczniejszy.